Blog

Allt om hur du bäst underhåller din elsparkcykel

Om du inte tar hand om din elsparkcykel ordentligt kan den gå sönder. När dessa saker händer kommer kostnaderna att gå upp med säkerhet. Så i den här guiden kommer vi att prata om hur man tar hand om de olika delarna av en elsparkcykel, och varför det är viktigt att göra det.

Din elsparkcykel kommer att fungera bra så länge du håller den i gott skick, precis som din bil eller vilken annan elektrisk enhet som helst. Det är alltså bäst att hitta små problem med din elsparkcykel i tid, så att du kan fixa dem och få den att hålla längre.

Elsparkcyklar är lättare att underhålla än bilar, och de behöver inte en besiktning varje år. För det mesta måste du bara rengöra sparkcykeln regelbundet och kontrollera att de elektriska delarna fortfarande fungerar.

Små steg kan spara mycket pengar och göra stor skillnad i längden. Låt oss titta på varför det är viktigt att hålla din elsparkcykel i gott skick.

Bli av med högriskfaror

Vissa elektriska sparkcyklar kan gå så fort som 60 kilometer i timmen eftersom deras motorer är så starka. När du kör bil har du säkerhetsbälte och krockkudde, men om du inte tar hand om din sparkcykel kan det orsaka en olycka som kan vara dödlig.

Säkerställer tillförlitligheten hos sparkcyklar

Även små problem med ditt batteri, din motor eller dina däck kan ha stor inverkan på hur bra din elsparkcykel fungerar. Med regelbunden service och underhåll kommer du att kunna justera trycket i däcken och se till att batteriet håller sin laddning under en längre tid.

Reparationer kan bli dyra

En bra elsparkcykel är en investering, så du bör göra allt du kan för att den ska hålla så länge som möjligt. Om du tar dig tid att läsa bruksanvisningen kan du upptäcka små problem som vem som helst kan fixa.

Men om du lämnar din elsparkcykel och inte underhåller den, kanske du måste betala en professionell mekaniker mycket pengar för att fixa den, eller så kanske du måste köpa en ny.

Korrigerande underhåll kontra förebyggande underhåll

Man pratar ofta om skillnaden mellan förebyggande underhåll och korrigerande underhåll och vilket som är bättre. Att ta hand om din sparkcykel för att undvika stora problem kallas förebyggande underhåll, medan att åtgärda ett stort problem med din sparkcykel kallas korrigerande underhåll.

För det mesta behöver du bara göra korrigerande underhåll på din sparkcykel om du inte har tagit hand om den. Alla är överens om att du sparar mer pengar genom att hålla utkik efter små problem och ta hand om varje del av din elsparkcykel.

Hur ofta bör du underhålla en elsparkcykel ?

Det finns inget tydligt svar på frågan om hur ofta elektriska sparkcyklar behöver lagas. Hur du tar hand om och fixar din sparkcykel beror på hur ofta du använder den och vilket väder du åker i.

Varje gång du använder sparkcykeln bör du göra en snabb kontroll, som att känna på däcken, se till att varje del är säkrad och se om batteriet har tillräckligt med laddning.

Elsparkcykelns olika komponenter

Som mest grundläggande är en elektrisk sparkcykel uppbyggd av delar som liknar en mekanisk sparkcykel, med en stor skillnad: el. Om du vill lära dig hur man gör underhåll på en elsparkcykel så hjälper det att kunna de olika komponenterna.

Bromsar

Bromsar är viktiga för säkerheten på vägen eftersom de låter dig sakta ner och stoppa din sparkcykel vid behov. Om en sparkcykels bromsar inte fungerar bra är det en säkerhetsrisk, precis som om din bils bromsar inte fungerar.

För extra säkerhet har många sparkcyklar två uppsättningar bromsar. Elektriska bromsar är lättare att underhålla, men mekaniska bromsar är starkare, så de flesta tillverkare använder båda för att göra en stark och pålitlig sparkcykel med mycket kraft.

Batterier

Precis som din bil behöver bensin för att köra, behöver din elektriska sparkcykel batterier för att driva motorn, lamporna och andra elektriska delar. Om du väljer en billig sparkcykel kan tillverkaren använda ett blybatteri, men de flesta använder litiumjonceller som sätts ihop för att göra ett batteripaket.

Ditt batteris kapacitet talar om för dig hur länge varje laddning kommer att hålla och om den kan driva motorer med mer kraft eller inte. Effekten av en elektrisk sparkcykels batteri mäts i wattimmar (Wh) och kan vara allt från 250 till 3000Wh.

Däck

Däck ger greppet för att bromsa i en nödsituation, men de är också nödvändiga för att din elsparkcykel ska kunna köra. Precis som ett punkterat däck gör det svårt att cykla eller köra bil, är en stark uppsättning däck viktigt för din sparkcykels hälsa.

Grepp

Sättet ett däcks slitbana möter vägen kallas dess grepp. Enkelt uttryckt blir din resa säkrare om dina däck greppar vägen bättre. Vintergrepp tillverkas vanligtvis av biltillverkare eftersom standardgrepp inte ger tillräckligt stöd på vintern.

Du bör vara särskilt uppmärksam på din elsparkcykels däck och se till att din modell har tillräckligt med grepp för våta och isiga vägar.

Motor

Batteriet ger motorn kraft och motorn håller din elsparkcykel i rörelse. Prestandasparkcyklar har vanligtvis motorer med mycket kraft eftersom de kan gå snabbare, men dessa elsparkcyklar använder ofta mer kraft.

De flesta försöker hitta en bra balans mellan effektivitet och kraft. Men med vissa sparkcyklar som erbjuder batterier med hög kapacitet, kan de ge dig timmars användning samtidigt som du njuter av upplevelsen av en kraftfull motor.

Ram

Din sparkcykels ram håller ihop allt, så om den går sönder på något sätt kommer styret, däcket, hjulen och de elektriska delarna att påverkas.

Hur man underhåller en elsparkcykel

När det kommer till elsparkcyklar kan många saker förkorta livslängden på varje modell. Skador kan orsakas av dåliga laddningscykler, däck med fel tryck och sättet du kör på.

Men om du har några enkla verktyg och vet hur du upptäcker möjliga problem kan du spara mycket pengar. Vår guide för att underhålla din elektriska sparkcykel hjälper dig att lära dig om dess delar och visar dig hur du löser små problem i god tid.

Håll din sparkcykel ren

Det är otroligt hur bara rengöring av din elektriska sparkcykel kan förhindra att den går sönder i framtiden. Men om du tvättar ramen och rengör varje del, är det mindre troligt att din sparkcykel rostar, och viktiga delar kan fortsätta att fungera.

Rengöring av ramen

Du behöver bara varmt vatten, diskmedel och en trasa för att rengöra ramen på din sparkcykel. Försök att få ut så mycket vatten som möjligt ur trasan och torka av elsparkcykelns olika delar, såsom stativ, lampor, styre och bromsar.

När du är klar med att torka av sparkcykeln, skaffa en annan hink rent vatten och en annan trasa för att ta bort eventuell extra smuts. Rost växer bäst på fuktiga platser, så det är bäst att se till att sparkcykeln är helt torr efter rengöring.

Rengör däcken

Mest smuts kommer att få på dina fram- och bakhjul eftersom de är i direkt kontakt med marken. På grund av detta bör du rengöra smutsen med en svamp men inte med tvål.

Rengör och ta bort olja från kedjan

För att rengöra kedjan på din sparkcykel behöver du vatten, en borste och miljövänligt rengöringsmedel. Lägg lite rengöringsmedel i ett fat och använd borsten för att rengöra kedjan. När du är klar kan du tvätta bort eventuell extra smuts med rent vatten.

Därefter måste kedjan torkas och smörjas. Du behöver bara en liten mängd smörjmedel, men det funkar ofta lika bra att använda något som vaselin istället för ett märke som gjorts just för detta.

Kontrollera alltid dina däck

Vi kan inte säga tillräckligt om hur viktigt det är att hålla ett öga på dina däck. Om din sparkcykels däck inte är tillräckligt pumpade blir det svårt att styra och du kommer att påverkas mycket av gupp på vägen. När sparkcykeldäcken har rätt mängd luft i sig kan de hantera ojämn terräng bättre och de råkar inte ut för punktering lika enkelt.

Användarmanualen för din sparkcykel kommer att berätta hur fulla dina däck ska vara, och du kan använda en cykelpump för att få dem dit.

Vissa sparkcyklar har rejäla däck, men du bör hålla ett öga på dem eftersom gummi som försvagas kan göra att det slits ner snabbt, vilket innebär att du måste köpa ett nytt tidigare än du vill.

Se upp för vädret

En av de viktigaste sakerna att komma ihåg när man tar hand om en sparkcykel är att använda sunt förnuft. Kör aldrig i dåligt väder, men om du måste ta dig till jobbet har du förmodligen inget val. Om du vill använda din sparkcykel i regnet är IP-betyget det viktigaste med den.

IP-klassificeringen talar om hur vattentät din sparkcykel är. Ju högre den andra siffran är, desto mer sannolikt är det att din sparkcykel stöter bort vatten och är mindre sannolikt att skadas.

Till exempel är en IP54 en bra skyddsnivå, medan en IP56 eller högre gör att din sparkcykel bäst kan hantera vatten som kommer från alla håll.

Även om IP-klassificeringar kan hjälpa dig att ta reda på hur säker din sparkcykel kommer att vara i regn eller snö, är det fortfarande viktigt att hålla din elektriska sparkcykel i gott skick för att inte bli skadad.

Låt inte batteriet på din elektriska sparkcykel dö

Batterier till elektriska sparkcyklar är gjorda för att hålla länge, eftersom de måste driva motorn. Människor har olika idéer om hur man tar hand om litiumjonceller. Vissa tycker till exempel att det är en bra idé att låta sitt batteri dö. Det är det inte.

Varje batteri har en livscykel, och om du släpper det från 100 till 0 och tillbaka till 100 igen kommer batteriet att få sämre prestanda snabbare. Håll istället din sparkcykel på ett vanligt laddningsschema och försök att inte låta batteriladdningen sjunka under 80 % om det är möjligt.

Å andra sidan kan överladdning av batteriet sakta skada systemet, och om du låter din sparkcykel få slut på batteri hela tiden måste du köpa nya LI-batterier vilket kan bli en kostlig historia.

Ta hand om bromsarna

Elsparkcyklar behöver bromsar så att du kan stanna i tid och inte skadar andra människor på vägen. Det spelar ingen roll om din sparkcykel har elektriska bromsar, skivbromsar, bandbromsar eller någon annan typ.

Det viktiga är att du vet hur du kontrollerar och fixar dina bromsar.

  • Kontrollera dina hjul och bromselement.
  • Ställ din sparkcykel på en plattform och se hur lätt det är att vrida på hjulen.
  • Du bör kontrollera allt, som bromsbelägg, bromsbackar och bromsvajer.

Avslutande tankar

Att ta hand om din elsparkcykel behöver inte leda till en huvudvärk. Om du inte gör nödvändigt underhåll måste du betala mer i längden. De flesta tillverkare kommer att säga att du måste betala för eventuella reparationer av din skoter om du inte tar hand om den.

Batteriet, motorn, hjulen och ramen är de viktigaste delarna av din skoter. Om du uppmärksammar eventuella förändringar i hur skotern fungerar, kommer du att kunna åtgärda små problem innan de blir värre. På så vis kan du undvika de större kostnaderna och använda din elsparkcykel under en lång tid.