Elsparkcyklar är säkra, punkt. Jämfört med andra fordon på vägarna, så är de väldigt säkra. Men den genomsnittlige användaren, är tyvärr inte lika säker. Elektriska sparkcyklar, särskilt de man kan hyra, blir mer och mer populära. Vissa olyckor leder folk till att tro att elsparkcyklar skulle vara osäkra. Men det är sällan man diskuterar föraren.
Inget fordon är säkert i händerna på en förare som inte tänker igenom saker och ting och inte är försiktig, inte ens en vanlig cykel. Det som gör saker farliga är var och hur du kör de, vilken hastighet du håller och om du har säkerhetsutrustning eller inte.
Om du respekterar elsparkcykeln, dig själv och andra människor på vägen, kommer den att vara lika säker som alla andra fordon. För att styra din elsparkcykel på bästa sätt så måste du lära dig att köra ordentligt och hålla balansen när du stannar.
Den elektriska sparkcykeln är ett fantastiskt, billigt och miljövänligt sätt att ta sig runt. De är här för att stanna, så låt oss lära oss att köra säkert, och skydda varandra.
Är elsparkcyklar verkligen säkra?
Olyckor inträffar med största sannolikhet för att förare gör misstag eller inte uppmärksammar dem.
Den genomsnittliga förarens attityd är huvudproblemet eller utmaningen för användare av elsparkcyklar. Människor agerar som om det inte finns någon anledning att vara försiktig och behandlar det som en leksak. Det verkar finnas ett tankesätt där det bara är att hoppa på och köra, men så är inte riktigt fallet.
Vi har aldrig lärt våra barn att cykla på det sättet. Vi lär dem att balansera, att alltid bära hjälm, att se upp för våta fläckar, att inte bromsa när de svänger med framhjulet på smuts eller grus, och så vidare.
Ännu mer uppmärksamhet behövs för elsparkcyklar. Mindre hjul är inte som att cykla. De kan överraska dig på en gupp på vägen. I regnet tar det längre tid att stanna, och det blir lättare att få sladd än på till exempel en cykel.
Bortsett från att alltid ha hjälm på sig är det bästa tipset förmodligen att fokusera på vägen. Du kanske inte hörs eller ses så bra som du tror av fotgängare och andra människor på vägen.
Inspektera din elsparkcykel före användning och bär en hjälm
De flesta bara hoppar på och kör. Gör inte som majoriteten. Var smartare. Det är lätt att göra en snabb kontroll innan du kör iväg för att förhindra olyckor. Detta är särskilt viktigt när du lånar eller hyr en elsparkcykel.
Det första på den listan skulle vara att kolla gasreglaget och bromsarna. Se till att de fungerar bra.
- Bromsarna måste fungera bra.
- Kontrollera däcken för att se om de är skadade och däcktrycket om de är fyllda med luft.
- Kontrollera batterinivån för att se till att du kommer dit du ska.
- Om du ska åka efter mörkrets inbrott, se till att lamporna fungerar.
Utöver att inspektera elsparkcykeln innan användning så är det otroligt viktigt att bära hjälm under färden.
Hjälmen är den viktigaste säkerhetsfunktionen som inte kan ändras. Bär hjälm hela tiden. Och säg inte till dig själv: "Det är bara en kort tur, jag behöver ingen hjälm för det." Detta skulle kunna vara gången du råkar ut för en olycka. När olyckan väl är framme så kommer du att vara tacksam att du var förberedd och kunde undvika större skador.
Utöver att bära hjälm så kan du använda dig av ytterligare skyddsutrustning. Du kan exempelvis bära handskar och armbågsskydd för att skydda dig själv. Det här är enkelt om du har din egen elsparkcykel för att ta dig till jobbet varje dag till exempel.
Stoppa undan mobiltelefonen och håll ögonen på vägen
Använd inte telefonen alls när du kör. Även med två händer kan det vara svårt att styra en elsparkcykel. Du måste tänka på uppgiften och inte köra när du är distraherad. Det händer många olyckor på grund av att förare och andra i trafiken sitter med blicken på sina telefoner. Du bör vara medveten om andra bilar och trafik i allmänhet.
Ett av de viktigaste säkerhetstipsen utöver detta är att kunna läsa av underlag och väglag. På grund av de mindre hjulen måste föraren vara försiktig. Se upp för gropar och andra skavanker i vägen som kan överraska dig. En av de viktigaste sakerna att komma ihåg är att hålla ögonen långt framför dig, inte bara några meter.
Skjutsa inte på din elsparkcykel och håll hastigheten
Elsparkcykeln är gjord för att endast bära en person. Det kan tyckas vara en bra idé att ta med en vän, men den är inte tillräckligt stabil, bromsarna är inte tillräckligt bra och sättet att åka på är inte tillräckligt bra för två personer. Åk därför aldrig i tandem. Om du gör det måste du stå med fötterna ihop, vilket du alltid bör undvika på en elsparkcykel. Detta gör dig mindre stabil. För bästa balans på en skoter, sätt dina fötter i en skateboard- eller snowboardposition.
Det är alltid farligt att svänga i trafiken. Speciellt vänstersvängar på platser där folk kör på höger sida av vägen. På en elskoter är extraproblemet detsamma som på en cykel. De flesta elsparkcyklar har inga speglar, så du måste titta dig över axeln för att se vad som händer. Detta är ett mycket farligt drag som orsakar många krascher. Även bland erfarna förare. Det är lätt att omedvetet börja styra i den riktning som du vänder dig åt och styra in i hinder eller trafik.
Även på en elsparkcykel av långsammare modell är det lätt att glömma hur fort du kör, och innan du vet ordet av är du i trubbel. Innan du svänger bör du sakta ner och vid behov signalera. Om din skoter inte har blinkers kan du peka med armen, men om du inte är bekväm att släppa styret så kan du sticka ut benet eller foten istället för att signalera.
Följ vanlig vett och etikett på vägarna
Om du kan, håll dig borta från livliga stadsgator och trottoarer. För mycket trafik gör det svårt att koncentrera sig. Skapa platser för människor att använda. Detta kan inkludera återvändsgränd i ditt grannskap eller parken i närheten. Välj platser med mycket utrymme för en skoter att röra sig på.
Denna typ av installation är särskilt viktig för barn som inte vet så mycket om trafiksäkerhet eller hur man uppmärksammar sin omgivning. Säg åt dem att alltid använda övergångsstället och titta åt båda hållen innan de går över gatan. Alltför ofta vill de bara springa ut i det fria utan att bry sig om vad eller vem som är i vägen. Välj en plats där de har mer utrymme och kan sicksacka som de vill för att minska risken för en olycka.
Vissa skyltar kommer att berätta var du kan åka och var du inte bör. Till exempel föredrar vissa platser att folk cyklar på gatan istället för trottoaren. Å andra sidan kan elsparkcyklar tillåtas på vissa gemensamma trottoarer eller strandpromenader. Se till att du följer stadens regler och områdets generella regler. Var noga med att hålla dig borta från människor till fots, skateboards, skotrar, cyklar, barn och djur, och respektera alltid andras rättigheter och egendom.
Kör aldrig onykter
Det är allmän kunskap att man aldrig bör köra onykter, men visste du om att majoriteten av olyckorna som involverar elsparkcyklar sker när folk kör i onyktert tillstånd? I storstäder som Stockholm eller Göteborg så är det lätt hänt att man går förbi en parkerad elsparkcykel på vägen hem efter krogen och att man hoppar på och kör iväg, men det finns fler anledningar till varför detta är en dålig idé.
Till att börja med så är det olagligt och kan resultera i att du råkar illa ut med polisen. Men utöver detta så ökar risken för olyckor markant efter att du konsumerat alkohol eller andra substanser.
Att ha alkohol i ditt system förändrar hur du reagerar på saker och ting. Det finns många saker som kan gå fel på vägen när som helst, som djur, att fordon framför plötsligt bromsar in, skräp som flyger från baksidan av en lastbil eller människor som går på vägen. Oftast kan vi snabbt förstå risker. Vi kan stanna eller gå runt dem eftersom våra sinnen arbetar snabbt.
När en förare har druckit tar det längre tid att ta reda på vad som händer. Om de inte agerar tillräckligt snabbt kanske de inte kan undvika faror i tid, vilket kan leda till olyckor eller skador. Att dricka gör det också svårt att fokusera. Det kan göra det svårt att uppmärksamma vad som finns framför dig eller göra dig lätt distraherad. Detta kan få människor att göra saker som att sms:a eller prata i telefon när de kör.
En berusad förare kommer att ha problem med även de mest grundläggande koordinationsförmågan. När man gör nykterhetstest tittar poliser på hur väl en person kan röra sina händer och ögon tillsammans. Detta hjälper dem att ta reda på om någon kör berusad. Det gör de genom att låta föraren gå i en rak linje, följa ett finger med ögonen eller stå på ena foten.
Vägen är ännu farligare för en förare som inte kan göra dessa saker på plats. När människor inte har bra hand-öga-koordination, kämpar de, svänger på vägen och har problem med att styra.
När du dricker och kör, oavsett om det är en bil eller elsparkcykel, så blir din motorik, koncentration, reaktionstider, syn och omdöme allt värre, vilket gör olyckor mer sannolikt. Dessa biverkningar utsätter föraren, andra förare och människor på gatan i fara. Det är inte värt risken att köra berusad. Oavsett om du blir påkörd, råkar ut för en olycka eller skadar din elsparkcykel är resultatet av att köra berusad dåligt.